اصول طراحی فضاهای تجاری ( قسمت اول )

طراحی مراکز خرید و چند منظوره( اصول طراحی فضاهای تجاری ( قسمت اول ) ) بر خلاف اغلب انواع ساختمانها بیشتر تحت تاثیر مصرف کننده است تا رابطه میان معمار و کارفرما.
این پروسه از زمانی شروع میشود که هنوز نوع فروشگاه ها و مالکین آنها مشخص نشده اند.
زمانی که ساکنین و کاربری ها مشخص شدند نیازها و تجهیزات خاص مورد نیازشان، روند طراحی و یا حتی پلان اصلی را تحت تاثیر قرار می دهد.
چهار مرحله اساسی در پروسه برنامه ریزی طرح به شرح زیر است
۱٫تعریف بازار
۲٫نوع چیدمان و ترکیب واحد های تجاری
۳٫دوام اقتصادی پروژه
۴٫ملاحظات اجرایی 
در این قسمت به توضیح مورد اول یعنی تعریف بازار می پردازیم
این حقیقت در جامعه توسعه یافته امروز به وضوح قابل مشاهده است که فضاهای تجاری موجود، مراکز خرید ضعیف و نا بسامانی را شامل میشوند که مانع پیشرفت و توسعه آنها شده و اقتصاد آنها را در حالتی ضعیفی نگه داشته است.
تفاوت اساسی میان یک مرکز خرید موفق و یک مرکز خرید ضعیف در برنامه ریزی اولیه طرح آن و نحوه ی شناخت روابط موجود بازار است. این روند بررسی و تعریف بازار در پاسخگویی به مسائل کلیدی از قبیل استراتژی ساخت ، بازاریابی، اجاره واحد ها و پلان اجرایی طرح بسیار موثر است. مراحل کلی این برنامه ریزی به شرح زیر میباشد:
الف) بررسی های کیفی و میدانی شامل:تجزیه و تحلیل سایت و ناحیه تجزیه و تحلیل بازار رقابت
ب) تجزیه و تحلیل های تجربی ارزیابی منطقه تجاری بنیه مالی مصرف کنندگان، میزان مصرف، عرضه و تقاضا
ج) تجزیه و تحلیل موقعیت یابی و تثبیت بازار
د) تحقیقات مربوط به مصرف کنندگان

درباره پروژه تان به ما بگویید

شما هم میتوانید با ورود به دنیای تجارت الکترونیک و خصوصی سازی کسب و کار خود با ویژگی های جذاب آن ، قدم به قدم به رونق سازمانتان کمک کنید.

جهت آشنایی بیشتر با راهکار یکپارچه مدیریت مجتمع چند منظوره کلیک کنید